Вижте колко и какви марки автомобилите втора ръка са внесени в България през 2016 г. И колко чисто нови продадоха официалните вносители за същия период
2017-та ще е една от важните години, в които трябва да се очертаят тенденциите за близкото бъдеще на автомобилния пазар в Българя. Ще се пренасочим ли към покупка на повече нови коли, ще се повиши ли интересът към алтернативните по-екологични задвижвания, ще се включи ли и държавата в тази битка за по-чист въздух, по-сигурно пътуване и по-малко технически проблеми?
Защото българският автомобилен пазар е изключително странен. Вносът и продажбите са много големи и неслучайно страната ни е на едно от първите места в Европа по брой на регистрирани коли, спрямо населението. Дотук добре. Но проблемът е, че почти 90% от реализираните сделки са за употребявани коли, при това в голямата си част на преклонна възраст. Затова градовете ни преливат от предимно стари превозни средства и в същото време се задъхват от газове и мръсотия. И затова столицата ни се нарежда измежду най-мръсните градове в Европа.
Да погледнем статистиката: към края на 2016 г. броят на регистрираните леки коли в България е 3,14 милиона броя. 40% от тях са абсолютни старци според европейските стандарти – на над 20 години. Общо 2/3 са над 15 години, а само 14% са на възраст под 10 години. Новите автомобили – тези до 5 години, са едва 4,4%. Преобладават дизелите, а над 80% от бензиновите всъщност имат монтирани газови уредби.
Афинитет към зелените технологии и алтернативните задвижвания почти не се забелязва. Това може да се обясни с три различни групи доводи. Първият, и за съжаление може би най-важен, е безхаберието на огромната част от нас, българите и абсолютното нехайство към важните неща, които не се отнасят пряко към днешния ден или състоянието на джоба ни. Вторите са свързани с цената на екологично чистите машини. А третите са, че държавата изобщо не се замисля да подпомогне модерната тенденция – няма данъчни облекчения, няма субсидии за възстановяване на част от стойността на екологичните коли към клиентите, каквато беше практиката в много европейски държави. Единственото облекчение в тази посока у нас е микроскопична и е само за ползвателите на електрически коли, които не плащат за паркиране в централните зони на София и големите градове. Но, въпреки отпора на държавата, през отминалата година са регистрирани 2474 хибриди, а електромобилите са 274.
Резултатът: България продължава да се утвърждава като автомобилното гробище на Европа и очевидно това не притеснява никого. Ние може би живеем в единствената страна в света, където при покупка на стар автомобил се плащат по-малко данъци и такси, отколкото за нов. Улиците на София и останалите големи градове са все по-претъпкани от стари коли, които заемат всяка педя пространство, включително градинки и тротоари. Не малка част от тези автомобили не помръдват от местата си с месеци, често семейства имат по 2,3 или 4 автомобила. А когато се движат, те замърсяват повече, предизвикват инциденти и катастрофи, гълтат пари за части и сервиз в пъти повече от новите, съвременни модели. Фактите казват, че тази тенденция си продължава с пълна сила и няма изгледи за промяна на посоката за развитие на автопарка в близко бъдеще.
Продажби на нови коли (N1 и M1) в България за 2016 г.
1. Dacia – 3600
2. Renault – 3491
3. Toyota – 2430
4. Skoda – 2274
5. Ford – 2067
6. Kia – 1822
7. Nissan – 1807
8. Peugeot – 1780
9. Volkswagen – 1696
10. Opel – 1162
11. Hyundai – 1020
12. Citroen – 967
13. BMW – 869
14. Mercedes-Benz – 695
15. Audi – 623
16. Great Wall – 436
17. Mazda – 433
18. Fiat – 410
19. Lada – 388
20. Suzuki – 388
21. Land Rover – 302
22. Seat – 246
23. Iveco – 212
24. Volvo – 226
25. Infiniti – 2017
26. Honda – 159
27. Lexus – 95
28. Porsche – 93
29. MINI – 85
30. Mitsubishi – 80
31. Ssang Yong – 63
32. Fuso – 21
33. Jaguar – 43
34. Jeep – 35
36. Alfa Romeo – 19
37. Tesla – 18
38. Maserati – 15
39. Dodge – 12
40. DS – 9
41. Bentley – 4
42. Isuzu – 3
43. Ferrari – 3
44. Smart – 2
45. Chevrolet – 2
46. Cadillac – 1
47. Lamborghini – 1
Внос на втора ръка автомобили в България за 2016 г.
1. Volkswagen – 31 720
2. Opel – 22 939
3. Mercedes-Benz – 20 895
4. Audi – 17 389
5. BMW – 16 387
6. Peugeot – 11 484
7. Ford – 11 268
8. Renault – 9733
9. Toyota – 9621
10. Citroen – 6622
11. Mazda – 6550
12. Honda – 6072
13. Nissan – 5273
14. Fiat – 4876
15. Seat – 4151
16. Hyundai – 3633
17. Mitsubishi – 3218
18. Skoda – 3203
19. Suzuki – 3066
20. Kia – 2514
Общо регистрирани автомобили в България, разделени по марки
1. Volkswagen – 515 796
2. Opel – 441 995
3. Mercedes-Benz – 299 776
4. Ford – 263 474
5. Renault – 258 017
6. Peugeot – 194 924
7. Audi – 181 034
8. BMW – 160 667
9. Fiat – 148 687
10. Citroen – 108 791
11. Toyota – 97 968
12. ВАЗ – 95 760
13. Nissan – 74 549
14. Honda – 74 114
15. Seat – 63 913
16. Skoda – 57 038
17. Mazda – 55 480
18. Suzuki – 51 335
19. Mitsubishi – 50 756
20. Hyundai – 43 689