.header-content { background: url("https://driver.bg/header/rotate.php") repeat scroll 0 0 rgba(0, 0, 0, 0); padding: 20px 15px; }

Край на новите автомобили с ДВГ от 2035 г. в Европа

Европейският парламент току-що гласува края на новите автомобили с двигател с вътрешно горене. По този начин нито един нов автомобил, оборудван с този тип двигател, независимо дали се захранва от бензин, дизел или дори хибридна система, не може да бъде регистриран в ЕС от 2035 г.

След няколко месеца обсъждане Европейският парламент току-що одобри предложение за стандарти за емисии на CO2, което предвижда, че само леки автомобили и лекотоворин превозни средства, които не отделят CO2, могат да бъдат регистрирани от 2035 г.

По-конкретно, този текст звучи като смъртна присъда за ДВГ, които следователно вече не трябва да се регистрират от 2035 г. Те ще трябва да бъдат заменени с автомобили без емисии и следователно електрически или оборудвани с горивни клетки на водород.

Европейският автомобилен пейзаж трябва да се промени само за 13 години и Европа ще бъде първият голям пазар, който ще изпревари Китай и САЩ. Единствено Норвегия и Израел имат по-близки срокове, като съответно при тях тези промени влизат от 2025 г. и 2030 г.

20% от общите емисии на парникови газове

Според документи на Европейския парламент емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт представляват почти 20% от общите емисии на парниковите газове в ЕС и са се увеличили значително от 1990 г. Автомобилният транспорт е единственият сектор, чиито емисии на парникови газове се увеличават, обяснява документът. По този начин парламентът на ЕС до голяма степен се съгласува с Европейската комисия преди преговорите със Съвета на министрите, които се очаква да започнат през есента.

В средата на юли 2021 г. Европейският съюз представи ревизирани стандарти за емисии на CO2 за леки автомобили и лекотоварни превозни средства, според които техните емисии на вредни газове трябва да бъдат намалени с поне 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. и 100% до 2035 г. Тази забрана сега трябва да бъде обсъдена с държавите-членки на ЕС.

Производителите вече поеха своята роля

Въпреки че някои производители на автомобили в ЕС вече обявиха намерението си да преминат към производство без емисии между 2028 и 2035 г., председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен иска да определи времева рамка, която да гарантира безопасно и устойчиво планиране.

В допълнение към ползите за климата, Комисията очаква от забраната на превозните средства с вътрешно горене по-добро качество на въздуха, спестяване на енергия, по-ниски разходи за поддръжка на превозните средства и повече иновации в областта на двигателите с нулеви емисии.

За евродепутатите този срок също има за цел да ускори развитието на електрическия автомобил и да направи покупката и използването на превозни средства с нулеви емисии по-евтини за шофьорите. Това е още по-важно във време, когато цените на дизела и бензина продължават да растат.

Но производителите не изчакаха гласуването на евродепутатите, за да определят срокове. По този начин автомобилите с марка DS ще се задвижват от електрически двигатели от 2024 г., Alpine, Lotus и Jaguar ще станат изцяло електрически от 2025 г. Audi ще последва през 2026 г., след това Lancia, Alfa Romeo и Opel през 2028 г. Citroen, Ford, MINI, Mercedes-Benz, Peugeot, Lexus и Fiat ще го направят до 2030 г. Останалите марки все още не са ясни за намеренията си.

Какво ще стане със зареждането?

С автопарк, който неизбежно ще расте, търсенето на електроенергия, но и на зарядни станции ще експлодира. По този начин зареждането на превозни средства трябва да увеличи енергийните нужди от 1 терават-час (число за 2020 г.) до близо 16 TWh през 2030 г., т.е. средно годишно увеличение от 32%.

Малко по-рано през седмицата Европейският съвет на министрите на транспорта издаде предложение: до 2025 г. да се разположи най-малко един свръхбърз 150 kW терминал на обществена зарядна станция „на всеки 60 км“ по основните международни магистрали. Крайният срок е определен за 2030 г. За момента това е само директива, но ако тази мярка придобие статут на общностен регламент, всички страни членки ще трябва да се съобразят.

Вижте още

Следващото Lamborghini ще бъде електрическо?

Lamborghini току-що подаде името Revuelto в Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз. Предстои ли …