Интересна ситуация се развива със забраната за продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене в различни страни. Неведнъж политиците посочвата периода 2030-2040 г., въпреки че се чуват гласове сред автомобилните производители и дори сред държавните служители, че тези условия са нереалистични. Норвежците мислят за най-ранната дата – 2025 г. Все още няма забрана, но правителството се опитва да гарантира постигането на тази цел по един или друг начин. Действителното прекратяване на продажбите на автомобили само с двигатели с вътрешно горене може да се случи естествено и много по-рано – през април 2022 г. Това е прогнозата на Автомобилната федерация на Норвегия, базирана на анализ на статистиката на продажбите за четири години и половина.
Ако през януари -август 2017 г. моделите само с един двигател с вътрешно горене под капака (бензин или дизел) представляват повече от 50% от продажбите на нови леки автомобили в Норвегия, то през първите осем месеца на 2020 г. – 21%, а през януари -август 2021 г. – само 9, 66%.
Не по -малко интересна е статистиката за популярността на леките автомобили в Норвегия. В първите 15 позиции за януари-август 2021 г. има 14 електрически автомобила и един plug-in хибрид. Първият автомобил без електродвигател се нарежда в статистиката едва на 38-о място (това е Volkswagen Tiguan с дизелов двигател). А първите пет модела по продажби са следните: Tesla Model 3 (7048 бройки, пазарен дял 6,36%), Toyota RAV4 Prime / PHEV (6515, 5,88%), Volkswagen ID.4 (5235, 4,72%), Volvo XC 40 Recharge (4995, 4,51%) и Ford Mustang Mach-E (4523, 4,08%).
Електрическите автомобили са толкова популярни в Норвегия, че именно през тази страна китайският кросоувър BYD Tang EV влезе в Европа. Първите сто автомобила бяха изпратени през юни 2021 г., а днес друга голяма партида с вече хилядния Thane заминава за Норвегия. До края на 2021 г. компанията възнамерява да изпрати 1500-ия кросоувър там.
Хибридите и електрическите автомобили представляват над 90% от норвежкия пазар. В света, разбира се, ситуацията е различна. Но има и тенденция към растеж на автомобили с батерии. Според анализаторската компания Canalys, през първата половина на 2021 г. са продадени 2,6 млн. електрически автомобила и плъгин хибриди (160% повече в сравнение със същия период на 2020 г.). През 2021 г. ще има повече от 5 млн.от тях от прогнозирания обем на световния пазар от 71 млн. превозни средства.
По региони продаваните модели EV + PHEV се разпределят, както следва: 47% се продават в Китай, 40% – в Европа, 10% – в САЩ, 3% – на други пазари. От производителите: 15% от пазара на EV + PHEV – за Tesla, 13% – за концерна Volkswagen, 11% – за SGMW, по 6% на всеки се падат концерните BMW и Stellantis .