Volkswagen прави следващата голяма стъпка към изграждане на напълно свързан производствен процес. Самостоятелно изградената от специалисти на компанията локална 5G мрежа („кампус мрежа“) вече работи в главния завод на Volkswagen във Волфсбург и първоначално ще покрива главния развоен център на производството и пилотната зала.
Проектът ще бъде използван за оценка на възможностите на 5G технологията да отговори на високите изисквания на автомобилното производство с оглед бъдещото развитие и внедряване в промишленото серийно производство. Мрежата ще използва специална 5G радиочестота, която да гарантира сигурен и бърз пренос на данни. В „Стъклената фабрика” в Дрезден също е пуснат в експлоатация т.нар. „5G остров“. Volkswagen се стреми към изцяло самостоятелни настройки и експлоатация на 5G инфраструктурата с цел изграждане на експертни знания и опит в използването на тази технология, които да осигурят конкурентно предимство и да гарантират сигурността на данните.
„В процеса на изпълнение на нашата стратегия ACCELERATE ние работим с ускорено темпо за превръщането на производствените звена на Volkswagen в интелигентни заводи. Нашата цел е непрекъснатата оптимизация на производството, с която да го направим още по-ефективно и гъвкаво и вярваме, че 5G технологията предлага огромен иновационен потенциал – от внедряването на интелигентни роботи и транспортни системи без водачи, през контрола на цели заводи и отделни машини в реално време до безжичните софтуерни актуализации на вече произведените превозни средства“, заяви отговорният за производството и логистиката член на управителния съвет на марката Volkswagen Кристиан Фолмер.

Мобилен пренос на данни в реално време за автомобилното производство на бъдещето
В завода на Volkswagen във Волфсбург вече работят около 5000 робота, както и много други машини и системи, чиито контрол и наблюдение в бъдеще ще се нуждаят от технология за сигурен и бърз пренос на данни. Латентността, т.е. времето, необходимо за изпращане на данни през мрежата, при 5G технологията е значително съкратено в сравнение с други безжични комуникационни технологии като WLAN например. 5G технологията осигурява изключително кратка латентност до една хилядна от секундата, скорост на пренос на данни в гигабитовия обхват и изключителна надеждност дори при висока степен на натоварване. Внедряването на този тип безжична комуникация в реално време за първи път ще направи възможно използването на многобройни интелигентни производствени приложения.
Един от сценариите, които преминават пилотна фаза на изпитания в реални лабораторни условия във Волфсбург, е процесът на ъплоуд на данни по безжичен път в системите на произведените превозни средства. С повишаването на нивата на цифровизация и пускането в производство на напълно свързани автомобили, производственият процес ще изисква пренос на големи обеми от данни към тях. 5G технологията дава възможност това да става много по-бързо и по всяко време в процеса на производството.
Настройки и експлоатация на 5G мрежата от собствени специалисти на Volkswagen
„Ефективната безжична комуникация в реално време ще бъде от решаващо значение за гъвкавото производство на бъдещето. Технологията 5G има потенциала да бъде сред основните двигатели на IIoT (Industrial Internet of Things) . Ето защо нашата цел е да натрупаме богат и солиден опит в употребата и промишлената експлоатация на 5G технологията“, отбеляза Беате Хофер, директор информационни технологии във Volkswagen Group. В дългосрочен план се очаква кампус мрежата на завода във Волфсбург да покрие голяма част от площта на завода от 6,5 квадратни километра.
Volkswagen изгражда и управлява напълно самостоятелно локалната 5G инфраструктура. За кампус мрежата във Волфсбург компанията кандидатства и получи от германската Федерална агенция за мрежова инфраструктура (BnetzA) частна радиочестота в диапазона от 3,7 до 3,8 ГХц с честотна лента от 100 MХц. Наличието на запазен честотен спектър е ключов фактор за работата на 5G кампус мрежата в производственото съоръжение. Безжичният пренос на данни без смущения и висока степен на покритие изисква наличието на специална честота, която ще се използва от Volkswagen изключително за целите на производствения процес. Мрежовото оборудване за пилотната 5G мрежа се доставя от финландската телекомуникационна група Nokia.