Yamaha изкара всичките си оръжия в най-новата част на войната, наречена World Superbike. Лейдис енд джентълмен, посрещнете новите YZF-R1 и R1M!
Боговете на MotoGP Валентино Роси и Хорхе Лоренцо вдигнаха покривалата на това, което Yamaha нарича „най-вдъхновеният от MotoGP мотор“, по време на мото салона EICMA в Милано.
През последните години европейските мотори оглавяваха битката при суперспортните модели с мощност около 200 к.с. В това число броим BMW S1000RR, MV Agusta F4 и Ducati Panigale. В същото време японските им конкуренти генерираха около 180 к.с. и леко изоставаха в борбата им към по-висока мощност.
Япония обаче каза „Достатъчно!“ и реши 2015-та да бъде годината на страната на изгряващото слънце. Kawasaki нанесе първия удар преди месец, след като показа 1000-кубиковата си Ninja H2R с компресор, генерираща космическите 300 к.с. В момента този модел е наличен единствено за писта, но шосейна версия H2 с около 200 к.с. се очаква да се появи съвсем скоро.
Изцяло новата R1-ца също не разочарова. 998-кубиковият нов мотор генерира 200 к.с., които са миксирани с футуристичен дизайн и добре изглеждаща електроника.
Четирицилиндровият редови двигател на Yamaha R1 произвежда максимален въртящ момент от 112,4 Нм.
Напълно зареден с гориво, масло, спирачна течност и охладителна течност, новата Yamaha R1 тежи под 200 кг. Тя е с напълно регулируемо окачване отзад и има 320-милиметрови дискове отпред с 4-бутални радиални спирачни апарати. Докато предната гума е със стандартен размер 120/70/17 задната е леко по-широка от миналото поколение, което се произвеждаше в продължание на шест години – 200/55/17. Междуосието на R1 2015 е малко по-късно от това на BMW S1000RR 2015.
Версията YZF-R1M е създадена за по-пистово каране. Буквата М в името й идва директно от MotoGP. Тази модификация взима максимума от потенциала на R1, но голяма част от спойлерите са заменени с карбонови, за да се стопят няколко килограма от теглото.
R1M разполага също с изцяло електронно-управляемо окачване Ohlins, което се настройва спрямо скоростта, ъгъла на завиване, ускорението и спирачното усилие с цел да се неутрализира подскачането на мотора, било то на улицата или на пистата. Всичко това е автоматично, но мотористът може да го настрои ръчно от менюто на таблото.
По-спортното R1M е с напреднала архивираща GPS система, която чрез WiFi се свързва с iOS или Android, показвайки на моториста голям набор от данни. Според Yamaha тази последна технология „размива границата между заводски супербайк и мотор от MotoGP”.
YZF-R1 ще се продава от февруари 2015 г. в САЩ срещу 16 490 долара за стандартната версия и срещу 21 990 долара за R1M.