Текст: Ради Ангелов
Фотография: Христо Петров
Със сигурност има клиенти и фенове на BMW X5, които все още не знаят, че новото поколение се предлага с един малък на пръв поглед дизел и без задължителната до този момент система за задвижване на четирите колела xDrive. Да, в момента може да си купите новата X5-ца със задно предаване и 2,0-литров дизел… Почти толкова нетипично като безсиликонова дебела плеймейтка.
В България надали ще има дори един продаден екземпляр от „най-постното“ BMW X5 F15, а именно модификацията със задно sDrive25d. Преди години Mercedes-Benz лансира първата у нас хибридна S-класа и не успя да продаде нито една бройка през дебютната й година, за разлика от продаваните като топъл хляб версии S500. Уверен съм, че следващата в гамата модификация на X5, която има 4х4, а именно xDrive25d, ще има успех не само в Европа, но и на българския пазар.
Именно това е версията, която тестваме в продължение на три дни и изминаваме с нея няколкостотин километра. Със сигурност името xDrive25d може да подведе, че става въпрос за 2,5-литров мотор, но техническата истина е, че двигателят е 2,0-литров четирицилиндров TwinPower Turbo дизел, генериращ 218 к.с. и 450 Нм. TwinPower също провокира, че става въпрос за две турбини, а всъщност е една с променлива геометрия и прецизно усукани колектори.
Каква обаче е разликата между този мотор и най-свирепия дизел, предлаган в в могъщото X5 M50d. Изразено в цифри превъзходството на топ версията е по-голям работен обем с 998 куб. см, два цилиндъра отгоре, допълнителни 163 к.с./450 Нм и разбира се по-висока цена с 55 100 лв. Продължавайки сравнението най-малкият дизел с xDrive в X5 може да развие максимална скорост 220 км/ч, докато 3,0-литровото тройно турбинирано чудовище е електронно-ограничено до 250 км/ч.
Скептицизмът, че „удоволствието от шофирането“ е заличено от търсената по-ниска цена и използвания малък двигател бързо се изпарява в първите километри по улиците. В града 2,0-литровите 218 к.с. са напълно достатъчни и енергични. Те дори са идентични с 218-те к.с. на стария 3,0-литров дизел от първото поколение BMW X5 [1999], което имахме възможност да караме по същото време, но определено се чувстват далеч по-свежи, най-вече заради по-модерната трансмисия и двигател. Със сигурност обаче ще ви липсва онова динамично магистрално усещане на едно силно BMW, което предлага например X5 30d (258 к.с.), 40d (313 к.с.) и М50d (381 к.с.), но единствено в случай че гоните дивото и искате да бъдете тагнати в албумите на КАТ.
И въпреки че говорим за четирицилиндров двигател средният разход на гориво в реални условия е малко над 8 л/100 км без скучно галене на газта. Последното се дължи най-вече на 8-степенната автоматична скоростна кутия, която позволява по-ниски обороти при по-висока скорост.
И все пак струва ли си да спестявате точно 9000 лв, каквата е разликата между BMW X5 xDrive25d и xDrive30d? Ако ги имате не се лишавайте от повечето конски сили и въртящ момент. Това обаче не означава, че xDrive25d остава компромисен вариант. Даже напротив! Може да го обурудвате богато от дългия 12 страници списък с опции, което да го направи по-скъпа придобивка и от по-мощните в гамата версии.
BMW X5 xDrive25d
Двигател: 1995 куб. см, 4-цилиндров, TwinPower Turbo, дизел
Трансмисия: 8-степенна автоматична
Задвижване: xDrive, 4х4
Мощност: 218 к.с. при 4400 об/мин
Въртящ момент: 450 Нм между 1500-2500 об/мин
0-100 км/ч: 8,2 секунди
Макс. скорост: 220 км/ч
Среден разход: 5,9 л/100 км [8,6 в реални условия]
Тегло: 2115 кг
Цена: 110 600 лв. с ДДС