.header-content { background: url("https://driver.bg/header/rotate.php") repeat scroll 0 0 rgba(0, 0, 0, 0); padding: 20px 15px; }

Тест на BMW R nineT

Текст и фотография: Иван Монев

Трудно ми е да започна. А обикновено, когато стартът е труден, то е поради две причини: или защото авторът няма какво особено да каже или защото има да каже прекалено много. Случаят тук е от втория тип, но ще гледам да се огранича, защото всички знаем лафа за картинката, която казва повече от хиляда думи. Който, ако приемем за верен, настоящата галерия ще ви „изкаже“ над 35 000 думи.

Какво представлява R nineT? Ами, първо името. R-ът идва още от първия мотор на баварците, R32 от 1923 г. и традиционно означава машините с боксерни двигатели. Втората част, „nineT” пък означава „90“ и идва от 90-ата годишнина на BMW Motorrad, която се навърши през 2013. Именно по този повод BMW пусна R nineT година по-късно, за да отбележи подобаващо празника.

BMW R nineT

Доста по-добре отколкото с торта с 90 стърчащи свещички, нали? От nineT стърчат само две неща и това са главите на 1200-кубиковия боксер. Той обче принадлежи на по-старата серия мотори, появила се още през 2005 г., която за разлика от новата версия, задвижваща R 1200 R, R 1200 GS и компания – разчита на въздушно-маслено охлаждане. Този 1170-кубиков агрегат обаче не изостава много по показатели, а наличието на малък маслен радиатор (новият боксер работи с по-голям воден) и тръби излизащи отпред (при новия излизат отдолу), го вписват идеално в ретро концепцията. И повярвайте ми, със 110 к.с. и 119 Нм, изреченоето „Ех, липсват ми 125-те коня на новия мотор“ няма да ви дойде на акъла.

BMW R nineT

Но стига за двигателя и малко за рамата. Любопитното при нея е, че боксерът изпълнява ролята и на носеща конструкция (доук добре, разпространена практика), като задната й част може да се демонтира. Тоест, парчето държащо втората седалка, номера, задните степенки и осветление, остава в гаража. Така визията на мотора става още по-егоистична и набита, още по-кафе-рейсърска. Серийно nineT идва с втора седалка, но честно казано ми е трудно да си представя двама души на този мотор.

BMW R nineT

Дори и в този си шосейно легален вид обаче, R nineT е мотоциклет, който може да гледате с часове. Минималъзмът и детайлите са плeнителни. Като започнем от плътните алуминиеви отливки, държащи предния калник, продължим със „златната“ 46-милиметрова вилка Sachs, семплият фар с истинско стъкло, през изработеният на ръка алуминиев резервоар, до бомбето на опашката (опция за 700 лв.)… през двойният титаниев Akrapovič и разбира се, колелата със спици – деветдесетката е машина-мечта. Извинявам се за чуждицата, но секси badass мисля, че му пасва идеално. А ако си го представим възседнат от фина красива дама, картинката става още по-вулгарна. Спирам.

BMW R nineT

Разбира се, дизайнът е предмет и на субективна оценка, като една от основните идеи на BMW е този мотор да бъде основа за модифициране. Това му призвание е заложено в конструкцията – лесно демонтуране на рамата, специфично окабеляване и други. Отделно, немците предлагат заводски решения за индивидуализиране, но този мотоциклет, който виждате в момента, е в напълно базово изпълнение. Единствената добавка тук е споменатото метално бомбе, заемащо мястото на задната седалка.

BMW R nineT

Обещанията за малко думи като чели отидоха по дяволите. Но, как се усеща при каране? Първото, което прави впечатление са силните ритници вдясно, при самото палене. Двата 600-кубикови цилиндъра изригват с толкова осезаеми бутания, че в първия момент се замисляте дали двигателят няма да хвърли мотора в обратната на стойката страна. Звукът е класически боксерен, като тестовият байк е с развити от двуцевката тапи, което го прави малко по-шумен и още по-приятен. R nineT се кара изключително лесно. Съединителят с хидравлично управление е изклюително мек и приятен, широкото кормило води стабилно мотора, а ниският център на тежестта на боксера придава усещане за сигурност.

BMW R nineT

Моторетката обаче далеч не е лека. Тежи 222 кг, които идват като малка изненада, в момента в който за пръв път се заемете с преместване на незапаления байк. Просто минималистичният дизайн и компактната стойка скриват реалните физически параметри. Реално обаче масата не е толкова голяма – скутерът на баварците C 650 GT, например, е с 40 кг отгоре -, а 119-те Нм и тяхната крива, се грижат за… безгрижното теглене напред. Именно това е една от чаровните характеристики на едрия боксер, безусилността му, която прави избора на предавка не толкова задължаващ. Обратното ускорение пък се осигурява от двойка 320-милиметрови дискове отпред с 4-бутални апарати Brembo (единичен 265 и две бутала отзад). Както може да видите, монтажът на последните е радиален, съвременно решение дошло от спортните байкове, което не всеки очаква да види на мотор с подобно ретро излъчване. Има и ABS.

BMW R nineT

Финал. R nineT е мотоциклет-събитие, както за каране, така и за гледане. Но, мисля че думите вече станаха над 700, така че е време да спра. Просто разгледайте галерията, забравете казаното от мен дотук и се оставете на личните си впечатления.
BMW R nineT
Двигател: 1170 куб. см, 2-цилиндров боксер
Охлаждане: въздушно/водно
Мощност: 110 к.с. при 7750 об/мин
Въртящ момент: 119 Нм при 6000 об/мин
Ускорениe от 0-100 км/ч: 3,6 секунди
Максимална скорост: над 200 км/ч
Трансмисия и предаване: 6-степенна с хеликоидални зъби, хидравличен съединител; кардан
Разход при 90 км/ч: 4,5 л/100 км
Тегло: 222 кг
Цена: 29 300 лв. с ДДС

BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT BMW R nineT

Вижте още

Кое е по-добро: Ferrari 458 Speciale или Porsche 911 GT3?

Крис Харис пусна прясно видео в своя нов YouTube канал. Водещият изкара на британската писта …